Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vytvoření a ověření edukačního programu za pomoci dentální hygienistky, pro žáky 2. stupně ZŠ Prachatice
SOBOTÍK, Dalibor
Cílem mé bakalářské práce je vytvoření edukačního programu formou motivačního atlasu, který bude mít vliv na zlepšení orální hygieny u dětí. Zároveň je mým cílem zvýšit motivaci žáků k dodržování správné a pravidelné péče o dutinu ústní a zajistit používání správných dentálních pomůcek. V teoretické části práce je věnována pozornost anatomii dutiny ústní, zejména pak stavbě a typům zubů. Dále jsou popisovány nejčastější onemocnění dutiny ústní a jejich příčiny. Pozornost je také věnovaná povolání dentální hygienistky. Praktická část práce sestává z vyhodnocení dotazníkového šetření a provedení vyšetření u dentální hygienistky. Z výsledků práce vyplývá, že po absolvování cílené edukace a prostudování edukační příručky došlo u většiny respondentů ke zlepšení jejich orální hygieny.
Péče o chrup u žáků ZŠ
Bartůňková, Tereza ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Přívratský, Vladimír (oponent)
Práce Péče o chrup u žáků ZŠ se snaží prostřednictvím dotazníkového šetření na vybraných základních školách v Kladně odhalit a pojmenovat hlavní problémy v péči o chrup u žáků prvního i druhého stupně, překážky bránící případnému zlepšení i možné způsoby řešení. Tématika bakalářské práce tak spadá do stále aktuální problematiky dětského dentálního zdraví, které se věnuje mnoho odborníků a výzkumů po celém světě. Stěžejní část vycházející z informací získaných při dotazníkovém šetření ve školách je v práci navíc doplněna o cenné poznatky a návrhy oslovených stomatologů a dentálních hygienistů. Text práce se rovněž soustředí na roli a efektivitu preventivních školních programů, stejně jako na teoreticko-odbornou stránku tématiky, kdy nejvíce pozornosti je věnováno samotné anatomii zubů, charakteristice zubního kazu a jeho preventivním opatřením. KLÍČOVÁ SLOVA Zubní kaz, chrup, dotazníkové šetření, dentální hygiena, prevence, stomatologie, preventivní školní programy
Péče o chrup u žáků ZŠ
Bartůňková, Tereza ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Přívratský, Vladimír (oponent)
Práce Péče o chrup u žáků ZŠ se snaží prostřednictvím dotazníkového šetření na vybraných základních školách v Kladně odhalit a pojmenovat hlavní problémy v péči o chrup u žáků prvního i druhého stupně, překážky bránící případnému zlepšení i možné způsoby řešení. Tématika bakalářské práce tak spadá do stále aktuální problematiky dětského dentálního zdraví, které se věnuje mnoho odborníků a výzkumů po celém světě. Stěžejní část vycházející z informací získaných při dotazníkovém šetření ve školách je v práci navíc doplněna o cenné poznatky a návrhy oslovených stomatologů a dentálních hygienistů. Text práce se rovněž soustředí na roli a efektivitu preventivních školních programů, stejně jako na teoreticko-odbornou stránku tématiky, kdy nejvíce pozornosti je věnováno samotné anatomii zubů, charakteristice zubního kazu a jeho preventivním opatřením. KLÍČOVÁ SLOVA Zubní kaz, chrup, dotazníkové šetření, dentální hygiena, prevence, stomatologie, preventivní školní programy
Vytvoření edukačního programu, zaměřeného na dentální hygienu pro děti staršího školního věku ve vybraném regionu
POTŮČKOVÁ, Jana
Důsledná a cílená péče o dutinu ústní by měla být základ pro každého zdravého člověka, proto se tato bakalářská práce věnuje vytvoření edukačního programu, který by měl zlepšit hygienické návyky dětí staršího školního věku a nejen jejich. V teoretické části práce jsem se zaměřila na dentální hygienu a její význam pro zdraví jedince, na výběr a správné použití adekvátních zubních pomůcek, na pozitiva i negativa fluoridace a zmínila jsem i vliv správné životosprávy na stav zubů. V praktické části jsem nejprve provedla dotazníkového šetření, na jehož základě jsem vytvořila edukační brožuru. Následně jsem se věnovala vyšetření množství zubního plaku a krvácivosti dásní pomocí výzkumné metody hygienických a gingiválních indexů API a PBI, čímž jsem se pokusila zhodnotit stav orálního zdraví před a po edukaci. Následně byly výsledky dotazníkového šetření i vyšetření dentální hygienistkou graficky znázorněny a zhodnoceny. Z výsledků práce vyplývá, že po absolvování cílené edukace a prostudování edukační příručky došlo u většiny respondentů k zlepšení jejich orální hygieny.
Porovnání orálního zdraví 12-15letých adolescentů v okresech Jihlava a Havlíčkův Brod
VAŇKÁTOVÁ, Denisa
"Orální zdraví je důležité pro celkový zdravotní stav i kvalitu života." Právě touto větou začíná své pojednání o problematice orálního zdraví Světová zdravotnická organizace a byla jí inspirována i diplomová práce s názvem "Porovnání orálního zdraví 12-15letých adolescentů v okresech Jihlava a Havlíčkův Brod". Celosvětově má 60-90 % dětí školního věku a skoro 100 % dospělé populace zubní kaz. Jedná se o lokalizovaný patologický proces mikrobiálního původu, postihující tvrdé zubní tkáně. Může vést až ke ztrátě vitality zubní dřeně, popřípadě k dalším patologickým procesům. V dětském věku se jedná o onemocnění velmi časté. Jedním z ukazatelů úrovně orálního zdraví je index KPE. Jedná se o součet stálých zubů s kazem, s výplní a zubů již extrahovaných pro kaz. Diplomová práce sestává tradičně z části teoretické, která byla zpracována sekundární analýzou dat odborné literatury a z části praktické, pro kterou byla použita metoda průřezové studie. Praktickou část tvořila průřezová studie. Za cíl měla zmapovat výskyt zubního kazu u 12-15letých adolescentů ve vybraných okresech. Zaměřuje na porovnání rozdílů v kazivosti zubů mezi těmito okresy a mezi dívkami a chlapci v obou okresech. Součástí studie je také porovnání stavu chrupu výběrové populace s doporučenými parametry Světové zdravotnické organizace pro věk 12 let. Pro naplnění cílů byli kontaktováni vybraní zubní lékaři a požádáni o spolupráci. Sběr dat proběhl v zubních ordinacích, prostřednictvím zdravotních sester (instrumentářek). Údaje byly zaznamenávány ze zdravotnických karet pacientů do připravených záznamových archů. Během sběru dat i jejich zpracovávání byla zachována anonymita. Anonymizace citlivých údajů zdravotní sestrou proběhla již při pořizování dat. Pro validaci souboru dat byla namátkově kontrolována správnost vložených údajů. Data byla bezodkladně zadávána do programu Microsoft Office Excel a zálohována. V diplomové práci byly stanoveny tři hypotézy: H1: Ve vybraných okresech existuje statisticky významný rozdíl v kazivosti zubů. V kazivosti zubů ve vybraných okresech statisticky významný rozdíl opravdu je. Vyšší stupeň orálního zdraví vykazuje výběrová populace z okresu Jihlava. H2: Existuje statisticky významný rozdíl v kazivosti zubů dívek a kazivosti zubů chlapců. Tato hypotéza byla zamítnuta. Přijata byla hypotéza alternativní: Statisticky významný rozdíl v kazivosti zubů dívek a kazivosti zubů chlapců neexistuje. H3: Orální zdraví 12-15letých adolescentů ve vybraných okresech má parametry doporučované Světovou zdravotnickou organizací. Tato hypotéza byla zamítnuta. Přijata byla hypotéza alternativní: Orální zdraví 12-15letých adolescentů ve vybraných okresech parametry doporučované Světovou zdravotnickou organizací dosud nemá. Výsledky provedené studie budou sděleny všem zúčastněným zubním lékařům. Výsledky studie zároveň ukázaly výraznější kazivost zubů výzkumného souboru v porovnání se zahraniční studií, která byla provedena na věkově podobném vzorku mladých lidí z Nového Jižního Walesu. V návštěvnosti zubního lékaře za posledních 12 měsíců je však mládež z Vysočiny svědomitější a výsledky jsou naopak výrazně lepší. V porovnání s republikovými výzkumy z let 1998, 2003 a 2010 jsou výsledky pozitivní. Je možné sledovat postupné zvyšování procenta mladých lidí s intaktním chrupem a také pomalé snižování průměrné hodnoty KPE. V konfrontaci okresů Jihlava a Havlíčkův Brod pak vyšly lépe výsledky z okresu Jihlava. Statisticky významný rozdíl v kazivosti zubů dívek a kazivosti zubů chlapců nebyl zaznamenán. Dosažená průměrná hodnota KPE je 1,65. Světová zdravotnická organizace doporučila pro rok 2000 hodnotu KPE 3,0 a pro rok 2010 hodnotu 1,0. Dosažená hodnota zatím nedosahuje hodnoty doporučené pro rok 2010.
Specifika práce sestry ve stomatologické ambulanci
BARTŮŠKOVÁ, Ludmila
Sestra se podílí společně se zubním lékařem na zajištění diagnostických, terapeutických a preventivních výkonů v oblasti orofaciální soustavy. Bakalářská práce se zkoumá, jaká je náplň práce zubní sestry, jaká jsou specifika komunikace s pacienty ve stomatologické ambulanci a zda se sestra podílí na edukaci v oblasti preventivní péče. Vzhledem k širokému záběru činností, které sestra v ambulanci vykonává, se práce zaměřuje na témata: provádění hygienických a protiepidemických opatření, komunikace s různými typy pacientů a edukace v oblasti preventivní péče. Pro realizaci výzkumné části bakalářské práce bylo využito kvalitativní šetření pomocí řízeného rozhovoru dle předem připraveného strukturovaného dotazníku. Na základě těchto rozhovorů byly vytvořeny kazuistiky, které byly využity k tvorbě kategorizačních tabulek. Výzkumný soubor je tvořen pěti zdravotními sestrami ze stomatologických ambulancí v Českých Budějovicích, které pracují na pozici zubní sestra minimálně deset let. Z dosažených výsledků bylo zjištěno, že k náplni práce sestry ve stomatologické ambulanci patří komunikace s pacienty, příprava stomatologického křesla, instrumentaria a ostatních pomůcek, asistence při stomatologických zákrocích, manipulace s přístrojovým vybavením pracoviště, organizace provozu stomatologické ambulance, vedení dokumentace, zajištění zdravotně výchovné činnosti a edukace nemocných, případně rodičů dětí o technice péče o zuby. Mezi specifika komunikace s pacienty patří zejména úzkost a obava ze stomatologického ošetření. Do ordinace přicházejí různý typy pacientů, sestra musí umět s každým správně a individualizovaně komunikovat. Sestry považují komunikaci se seniory i s dětmi za specifickou. K ošetření obtížně spolupracujících dětí využívají různé triky: kovový prst, metoda Tell ? Show ? Do, odvedení pozornosti, modelování, pozitivní povzbuzení a odchod rodiče do čekárny. Sestry se podílí na edukaci pacientů, hlavní roli v edukaci má však lékař. Bakalářskou práci mohou využít zdravotní sestry, které by rády v budoucnosti pracovaly ve stomatologické ambulanci. Ohledně doporučení pro praxi bych navrhovala sestrám absolvovat kurz komunikačních dovedností, neboť sestra by měla znát specifika komunikace s různými typy pacientů. Kurz by rovněž poskytl sestrám cenné informace, jak eliminovat u pacientů obavu z vyšetření.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.